Hvordan lykkes internasjonalt?

Lars Boilesen fra Opera går en spennende tid i møte, der han først skal dele scene med noen av verdens mest innovative selskaper under "World Innovation Summit", og senere delta på Innovasjonsdagen 2013 den 30 oktober. Vi har satt oss ned med han for å forstå mer av hvordan man fra Norge kan bygge en global suksess i en av verdens mest konkurranseutsatte næringer.

Hva er det som gjør at man velger å starte et firma der man i realiteten konkurrerer med verdens største aktører, og hvor Microsoft allerede hadde 90 prosent markedsandel?

 

 - Steget fra forskningsprosjekt startet av to personer, til en sterk bedrift med flere hundre millioner brukere er enormt! I tillegg til å drive en bedrift i et så konkurranseutsatt miljø som nettleserindustrien, kreves det et spesielt kaliber av personer som drives av felles interesser. I Opera jobber alle med å gjøre mest mulig av innholdet på internett tilgjengelig for flest mulig personer over hele verden, men det er utfordringen som driver oss. Hvor ellers kan man måle krefter på samme linje som gigantene på internett? Å sette store, utfordrende mål bringer frem det beste i mennesker, det ser vi hver dag hos våre ansatte.

 

Hva vil dere hevde er Operas sterkeste konkurransefordeler?

 

- Hver måned plukker 300 millioner personer over hele verden opp en mobil, TV-fjernkontroll eller PC og surfer med et Opera-produkt. Hadde Opera-brukerne vært innbyggere, hadde Opera vært det fjerde største landet i verden, mellom USA og Indonesia. Denne brukerbasen er selvfølgelig en viktig del av konkurransefortrinnet, men solid og innovativ teknologi laget av dyktige folk er minst like viktig.

 

De siste årene har Opera fått flere sterke ben å stå på, med oppkjøp av bedrifter som SkyFire, AdMarvel, 4th Screen og MobileTheory. AdMarvel, sammen med 4th Screen og MobileTheory utgjør en kjede av verdiskapning innen mobilreklame som få andre bedrifter kan matche.  Oppkjøpet av Skyfire for under ett år siden har allerede resultert i en rammeavtale med Telenor, et oppkjøp som viser hvordan Opera har gått fra å være leverandør av nettlesere til å være tilstede i hele mobil-verdikjeden. Operas produkter finnes nå ikke bare i håndsett over hele verden, men også i mobiloperatørenes maskinvare og gir kreative løsninger som SkyFire Rocket Optimizer og WebPass.

 

Mange hevder at fremtidens vekstmarkeder stort sett befinner seg i Asia og vest for Sahara, stemmer dette med deres oppfatning?

 

- Ja, til en stor grad stemmer dette. Vi ser kraftig vekst i for eksempel sør-Amerika og store deler av Afrika, i tillegg til land som Indonesia. For Opera Software betyr dette at mye kan hentes ut på veksten av internett i mobilen, fordi vi har en sterk posisjon i disse områdene. Slik vi ser det har store deler av verden hoppet over PC-en og surfer kun fra mobilen eller en tablet, der våre produkter er godt representert.

 

Med over femti nasjonaliteter er det kanskje drøyt og påstå at dere er en norsk suksess, snarere ett mini FN. - Men hvilken betydning har det hatt å være norsk for Operas vekst?

 

En av fordelene med å utvikle et internasjonalt produkt i Norge er utsyn. Man kan ikke sette seg ned og kun tenke hvordan produktet blir oppfattet i Norge, markedet er for lite til det. Skal man ha volum må man over landegrensene, noe man kanskje ikke trenger å gjøre i samme grad i land med en stor befolkning. Du blir rett og slett tvunget til å tenke internasjonalt.

 

Hvilken betydning har innovasjon for Operas posisjon/fremtid?

 

- Innovasjon er motoren i Opera. Det er våre røtter, vår hverdag og vår fremtid. Det er mange enkle spørsmål rundt dette: Hva slags innovasjoner blir det neste store? Hvem blir vinnerne? Slike ting kan man bare synse om. Ingen vet hvordan internett ser ut om fem år, men det vi vet sikkert er at en mentalitet der innovasjon står i sentrum for all aktivitet enten det er i nettleseren, i nettreklamer eller apper, kommer til å bringe oss videre.

 

Hvor vil Opera Software være i 2025?

 

-I hendene og hodene hos flere mennesker enn vi tør å drømme om i dag.

 

For fullt program og påmelding til Innovasjonsdagen 2013 klikk her!

Ukens utvalgte

Slik skal Megapop erobre verden!

Megapop AS er en av deltagerne på Norges største venture-konferanse, Norwegian investment forum. Her skal en rekke spennende selskaper overbevise investorer om  at de er verdt å sette penger på. Mange selskaper er påmeldte, så kampen om investorenes lommebok blir hard. Arrangsjementet  går av stabelen den  15 oktober på forskningsparken i Oslo.