Fønd - endelig blir det lettere for Ola Nordmann å bli investor!

Fønd - endelig blir det lettere for Ola Nordmann å bli investor!

(Alexander Hesby, Jon Erik Andersen og Anders Tangen. FOTO: Fønd)

Hva er bedre enn når din fremtidige kunde er villig til å investere i produktet før det i det hele tatt er utviklet? I 2012 var det en liten gjeng studenter som så lyset, tross novembermørket. Den norske crowdfundingtjenesten Fønd gir gründeren mulighet til å samle inn kapital, kommersialisere og markedsteste sitt gründerprosjekt.

Gutta bak Fønd har lykkes med å skape en suksessfull arena hvor det i første halvår har kommet inn mer enn 60 prosjekter. Av disse er 25 % av gründerskjebnene oppfylt. Hele 400 mennesker har vært med å fønde prosjektene. Dette utgjør en total sum på 170 000 kr.

 

- Vi har fokusert på å forankre crowdfønding som en mekanisme og Fønd som en plattform. Dette med god suksess. Våre tall viser at vi har en gjennomføringsgrad på 26 %. Gjennomsnittlig har prosjektene fått inn 140 % med en topp på211 % . Dette er uten tvil et signal fra markedet om at de prosjektene som fortjener å se dagens lys realiseres raskt. Dette gir uten tvil ringvirkninger og vi ser en svermingseffekt på henvendelser på grunn av andre caser. Dette forteller medgründer av Fønd, Jon Erik Andersen i et intervju med InnoDesign.

 

Crowdfundingfenomenet har eksistert på internett siden 2008, men har vist en eksplosiv vekst de siste to årene. Som med flere internett-trender har vi sett at det tar ett til to år før de virkelig slår an i Norge. Dette så vi med blant annet med Facebook, Twitter og LinkedIn.

 

crowdfunding

(Kilde: Skjermdump Blog.GoGetFunding.com)

 

-       Vi har tro på norsk innovasjon og at det finnes en potensiell ny Opera, Statoil eller Telenor der ute. Utfordringen er at mekanismene og tilbudet som er tilgjengelig i dag mangler innsikt og effektivitet. Ved å benytte crowdfønding i den innledende fasen kan man enkelt få testet produktet i markedet og få et ”proof of concept” ved å investere lite eller ingen kapital. Sier Andersen.

 

Plattformen eksisterer, men det er allikevel ikke selvsagt at man får inn målbeløpet. Hvordan kan man øke mulighetene for å lykkes?

 

-       Stikkordet for å lykkes med en crowdføndingskampanje er en god sosialmedia-strategi, riktig ”tone of voice” og ikke minst - tørre å benytte eget nettverk. Crowdfønding handler om å skaffe litt midler fra bestemor, litt fra kompiser og litt fra de som finner deg fordi du har en god strategi bak kampanjen. 

 

Og som kjent blir mange bekker små etter hvert til en stor å - noe som gjør at gode ideer muliggjøres!

 

Les mer om Fønd her!

 

 

Diskuter på LinkedIn

 

Ukens utvalgte

Slik skal Megapop erobre verden!

Megapop AS er en av deltagerne på Norges største venture-konferanse, Norwegian investment forum. Her skal en rekke spennende selskaper overbevise investorer om  at de er verdt å sette penger på. Mange selskaper er påmeldte, så kampen om investorenes lommebok blir hard. Arrangsjementet  går av stabelen den  15 oktober på forskningsparken i Oslo.